کد مطلب:288463 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:231

سخنانی از پیامبر
شیخ صدوق در كمال الدین به سند خود از جابر انصاری، از نبی اكرم صلی الله علیه و آله نقل می كند كه حضرتش فرمود: المهدی من ولدی اسمه اسمی و كنیته كنیتی، اشبه الناس بی خلقا و خلقا، تكون له غیبه و حیره، تضل فیها الامم، یقبل كالشهاب الثاقب فیملاها عدلا و قسطا كما ملئت ظلما و جورا: مهدی از فرزندان من است. نامش نام من و كنیه اش كنیه من. در خلقت و خوی شبیه ترین خلق به من می باشد. غیبت و حیرتی دارد كه در آن مردمان به گمراهی ره می سپارند. آن گاه چون شهابی فروزنده فرارسد و زمین را آكنده از عدل و داد سازد، همان گونه كه از ظلم و جور پر شده باشد. و به سند خود از امام جعفر صادق، و ایشان از آباء گرام خود نقل می كند كه رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: القائم من ولدی اسمه اسمی و كنیته كنیتی و شمائله شمائلی و سنته سنتی، یقیم الناس علی ملتی و شریعتی و یدعوهم الی یكتاب الله عزوجل، من اطاعه اطاعنی و من عصاه عصانی و من انكره فی غیبته فقد انكرنی:



[ صفحه 135]



قائم از فرزندان من است. نامش نام من، و كنیه اش كنیه من، و شكل و رخسارش شكل و رخسار من، و روشش روش من می باشد. مردم را بر دین و راه و روش من می دارد و آنان را به كتاب خدای صاحب عزت و جلال فرا می خواند. هر كه فرمانش برد، فرمان من برده است. و هر كه در برابرش سر به عصیان كشد، مرا نافرمانی كرده است منكر او در زمان غیبتش، انكارگر من است. و به سند خود از امام جعفر صادق من انكر قائم من ولدی فی زمان غیبت مات میته جاهلیه: هر كه قائم از فرزندانم را در زمان غیبتش انكار كند، می میرد به مرگ جاهلیت. و به سند خود از ابن عباس، و او از پیامبر عظیم الشان نقل می كند كه فرمود: علی بن ابی طالب امام امتی و خلیفتی علیهم بعدی و من ولده القائم المنتظر یملا الله عزوجل به الارض عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما، و الذی بعثنی بالحق بشیرا الثابتین علی القول به فی زمان غیبته لاعز من الكبریت الاحمر: علی بن ابی طالب امام بر امتم و جانشینم بعد از من بر آنان می باشد. از فرزندان اوست قائم منتظر، كه خداوند صاحب عزت و جلال زمین را به دست او مالا مال از عدل و داد می سازد، همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده باشد. قسم به آنكه رسالت مرا به حق قرار داد ثابتین بر امامت او در زمان غیبتش، كمیاب تر از گوگرد سرخ می باشند. در این هنگام جابر بن عبدالله انصاری برخاست و گفت: ای رسول خدا (براستی) قائم از فرزندانت غیبت خواهد گزید؟ حضرت فرمود: ای و ربی و لیمحصن الله الذین آمنوا و یمحق الكافرین. یا جابر ان هذا



[ صفحه 136]



الامر من امر الله و سر من سر الله، مطوی عن عباده فایاك و الشك فی امر الله فهو كافر: آری سوگند به پرودگارم (كه چنین است). تا اینكه خداوند ایمان آوردگان را بیازماید و كافران را نابود سازد. ای جابر، این امری از امور الهی و سری از اسرار ربانی است كه از بندگان پرودگار پوشیده می باشد. پس مبادا كه در امر خدا شك نمائی كه شك در امر خدا كفر است. شیخ طوسی در كتاب غیبت به سند خود از ابوسعید خدری نقل می كند كه حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله به فاطمه سلام الله علیها فرمود: یا بنیه انا اعطینا اهل البیت سبعا لم یعطها احد قبلنا نبینا خیر الانبیاء و هو ابوك و وصینا خیر الاوصیاء و هو بعلك و شهیدنا خیر الشهداء و هو عم ابیك حمزه و منا من له جناحان خضیبان یطیر بهما فی الجنه و هو ابن عمك جعفر و منا سبطا هذه الامه و هما ابناك الحسن و الحسین و منا و الله الذی لا اله الا هو مهدی هذه الامه الذی یصلی خلفه عیسی بن مریم: دخترم، خداوند به ما هفت ویژگی عطا فرمود كه به كسی قبل از ما ارزانی نداشته است. پیامبر ما بهترین پیامبران است و آن پدر توست، وصی ما بهترین اوصیاست و آن شوهر توست، شهید ما بهترین شهداست و آن عموی پدر تو حمزه است، و از ماست آنكه دو بال سبز فام دارد و در بهشت با آنها پرواز می كند و او جعفر پسر عموی توست، و از ماست دو نوه این امت و آنان حسن و حسین پسران تو هستند، و به خدائی كه جز او الهی وجود ندارد، از ماست مهدی این امت كه عیسی فرزند مریم در نماز به او اقتداء می كند. سپس دست بر شانه امام حسین علیه السلام زد و سه بار فرمود: من هذا:



[ صفحه 137]



از این است. شیخ صدوق در العیون به سند خود از امام رضا علیه السلام، و ایشان از آباء گرامشان، از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می كند كه فرمود: لا تقوم الساعه حتی یقوم القائم الحق منا و ذلك حین یاذن الله عزوجل له و من تبعه نجا و من تخلف عنه هلك. الله الله عباد الله فاوتوه و لو علی الثلج فانه خلیفه الله عزوجل و خلیفتی: قیامت بر پا نمی گردد تا اینكه قائم بر حق از ما قیام نماید. و آن قیام بعد از اذن خدای صاحب عزت و جلالت است. هر كه به او پیوست، نجات یافت و هركه از او اعراض نمود، هلاك گشت. خدا را، خدا را، ای بندگان خدا به سوی او آئید، هر چند به خزیدن بر روی برف باشد، كه او خلیفه خدای عزوجل و جانشین من است. و همچنین به سند خود از امام رضا علیه السلام، از آباء گرامشان از علی علیه السلام از رسول اكرم صلی الله علیه و آله نقل می كند كه فرمود: لا تذهب الدنیا حتی یقوم بامر امتی رجل من ولد الحسین. (علیه السلام) یملاها عدلا كما ملئت ظلما و جورا: دنیا از میان نمی رود تا اینكه مردی از فرزندان حسین (علیه السلام) در میان امتم قیام نماید و به اصلاح امور آنان بپردازد. همای عدالتش كران تا كران گیتی را بال گستر می شود، بعد از آنكه ظلم و جور تمام عالم را فراگرفته باشد. كلینی به سند خود از امام محمد باقر علیه السلام، و ایشان از آباء خود، از امیر المومنین علیه السلام نقل می كند كه حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله به اصحابش فرمود: آمنوا بلیله القدر فانه ینزل فیها امر السنه و ان لذلك الامر ولاه من بعدی علی بن ابی طالب واحد عشر من ولده:



[ صفحه 138]



به شب قدر ایمان آورید كه امر یك سال در آن نازل می شود. و آن نزول نمی یابد مگر بر والیان امر بعد از من: علی بن ابی طالب و یازده تن از فرزندانش. نعمانی دركتاب غیبت به سند خود از امام جعفر صادق علیه السلام نقل می كند كه حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام فرمود: الا ابشرك الا اخبرك (احبوك خ ل): مژده ات ندهم؟ خبرت ندهم؟ حضرت علی علیه السلام پاسخ فرمود: بله، ای رسول خدا. فرمود: كان عندی جبرئیل آنفا و اخبرنی ان القائم الذی یخرج فی آخر الزمان فیملا الارض عدلا كما ملئت ظلما و جورا من ذریتك من ولد الحسین: جبرئیل لحظاتی قبل نزد من بود و مرا خبر داد آن قائمی كه در آخر زمان خروج می كند و زمین را پر از عدل می كند بعد از آنكه ما لا مال از ظلم وجور باشد، از نسل تو، از فرزندان حسین می باشد. الا ابشرك الا اخبرك (و احبوك خ ل): آیا مژده ات ندهم، آیا خبرت ندهم؟ عرض كرد: بله، ای رسول خدا. فرمود: كان جبرئیل عندی آنفا فاخبرنی ان الذی یدفعها الی القائم هو من ذریتك، اتدری من هو: اندكی پیش جبرئیل نزد من بود و مرا خبر داد آن كسی كه آن را به قائم می سپارد از نسل توست. آیا می دانی كه او كیست؟



[ صفحه 139]



عرض كرد: خیر. فرمود: ذاك الذی وجهه كالدینار و اسنانه كالمنشار و سیفه كحریق النار یدخل الجبل ذلیلا و یخرج منه عزیزا یكتنفه جبرئیل و میكائیل: او همان است كه صورتش همچون نقره درخشنده، دندانهایش چون اره و شمشیرش به سان شعله آتش می باشد. (پیش از ظهور قائم) با ذلت و خواری وارد كوه می شود و (بعد از آن) با عزت و سربلندی از آن خارج می گردد، در حالی كه جبرئیل و میكائیل او را در میان گرفته اند. آنگاه به عباس فرمود: آیا تو را خبر ندهم به آنچه جبرئیل به من خبر داد؟ عرض كرد: آری، ای رسول خدا. فرمود: قال لی ویل لذریتك من ولد العباس. به من گفت: وای بر نسل تو از فرزندان عباس. عرض كرد: ای رسول خدا، آیا از زنان كناره نگیرم؟ فرمود: قد فرغ الله مما هو كائن: خداوند از آنچه شدنی است فارغ شده است (آن كار صورت خواهد گرفت). در روایت دیگری چنین آمده كه حضرتش به عباس فرمود:



[ صفحه 140]



ویل لولدی من ولدك و ویل لولدك من ولدی: وای بر فرزندان من از اولاد تو (در دنیا)، و وای بر فرزندان تو از اولاد من (در هنگامه ظهور). اخبار وارده از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله كه شیعه از امامان خود نقل نموده بسیار است و از محدوده ما خارج، و در این مختصر كه متعرض شدیم، نمی گنجد. هر كه خواستار روایات بیشتری می باشد، به كتب مربوط به امام عصر سلام الله علیه مراجعه نمایند.